Organisaties beleven net als de natuur, verschillende seizoenen; lente, zomer, herfst en winter. De opstartfase van een bedrijf kan gezien worden als de lente. Vanuit de pioniersfase gaat het bedrijf de zomer in, het bedrijf wordt volwassen. Dan volgt de herfst, er wordt nog volop geoogst maar de vernieuwing stopt. In de winter raakt het bedrijf in verval, tenzij op tijd wordt ingegrepen en er geïnvesteerd wordt in vernieuwing. Zo kan een nieuw cyclus beginnen.
Naast de ontwikkelingsfases van een bedrijf, kan het principe van de seizoenen ook worden toegepast op verschillende afdelingen binnen een bedrijf. Het bedrijf ontstaat vanuit een idee en er is veel initiatief voor nodig om dit idee vorm te geven. Zodra het idee vorm heeft gekregen, kan er worden gezaaid (lente). Vervolgens starten verkoop- en marketingactiviteiten om de markt te laten weten dat er een product/dienst te koop is. Tijdens en na de verkoop krijgt de operatie vorm en de organisatie structuur (zomer). De oogst wordt binnengehaald in de herfst. De producten en diensten die zijn verkocht, worden betaald door de klant. De winter is het domein van de boekhouding en administratie. De balans wordt opgemaakt en een nieuwe cyclus kan beginnen. Nu is het ook zo dat mensen zich aangetrokken voelen tot verschillende activiteiten en verschillende seizoenen. Door nu de voorkeuren van mensen inzichtelijk te maken en van daaruit aansluiting te zoeken bij de doelstelling en de samenstelling van een team en bedrijf, wordt meer gebruik gemaakt van de kwaliteiten van het personeel, wordt het personeel productiever en verhoogt de arbeidsvreugde van het personeel. Het is al bewezen dat diversiteit in teams en organisaties de kans op succes aanmerkelijk verhoogd. Business ecology helpt bedrijven nog succesvoller te zijn door deze diversiteit van mensen inzichtelijk te maken én te relateren aan de doelstelling en het ontwikkelingsstadium van het bedrijf. Ada Knol Management & Coaching is gespecialiseerd in bewuste persoonlijke en organisatie ontwikkeling en maakt gebruik van business ecologie om mensen en bedrijven te helpen in de bewustwording en realisering van hun doelstellingen.
4 Comments
|