VOOR EEN LICHTER LEVEN
  • Kennismaking
    • Kennismaking met ...
  • Biodanza
    • De oorsprong van biodanza
    • Dansen is gezond
  • KinderBiodanza
  • Biodanza op de werkvloer
    • Ervaringsworkshop Verken je grenzen
  • Energetische coaching
  • Boek en blog
    • Enneagram
    • Kernkwaliteiten - Kernkwadrant van Ofman
    • Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
    • Ada blogs
  • Contact

Eigenwaarde versterken door KinderBiodanza

26/3/2021

0 Reacties

 
Foto
Van kinderen van basisschoolleeftijd wordt verwacht dat ze basiskennis leren die als essentieel wordt beschouwd voor de succesvolle aanpassing in het leven. Daarnaast hebben kinderen ook behoefte
om bepaalde belangrijke vaardigheden te leren, zowel op school als buitenschoolse vaardigheden. Het mag echter niet te veel zijn en belastend voor kinderen. Het zou niet alleen moeten uitgaan van de bereidheid van de ouders maar ook gebaseerd op de wil van de kind.

Schoolgaande kinderen moeten niet alleen met de eisen van school te maken krijgen. Kinderen moeten ook in hun behoeften voorzien. Een daarvan behoefte is psychologisch welzijn. Ryff (1995) stelt dat psychologisch welzijn een aandoening is waarbij de het individu niet alleen vrij is van eisen of mentale problemen maar ook meer dan dat, de toestand van een persoon die het vermogen heeft om zichzelf en zijn of haar leven in het verleden te accepteren en iets kan doen om zichzelf te ontwikkelen of te laten groeien.
Het individu heeft ook het vermogen om zijn eigen acties te bepalen en het vermogen om zijn of haar leven en omgeving effectief te beïnvloeden. Bovendien geloven deze individuen dat hun leven zinvol is, en heeft een positieve uitwerking op de kwaliteit van relaties met anderen.1
Kinderen die psychisch welbevinden hebben en zich goed kunnen aanpassen zullen, hun potentieel kunnen ontwikkelen. Deze omstandigheden kunnen uiteindelijk het ontstaan van stress verminderen en het gevoel van comfort in hem of haarzelf vergroten. Kinderen kunnen zich dan ook beter aanpassen aan de eisen van het dagelijks leven, vooral die in school.

Wat is KinderBiodanza?

KinderBiodanza is een vorm van Biodanza, speciaal voor kinderen. Door KinderBiodanza leren kinderen op een speelse manier expressie geven aan hun identiteit. In het contact met elkaar leren ze hoe je op een respectvolle manier elkaar kunt ontmoeten en aanraken. Bij KinderBiodanza gaat het niet om het leren van pasjes. Het kind wordt uitgenodigd om mee te doen in de bewegingen, om na te doen en ook om zelf uiting te geven aan wat de docent voorstelt. En dat kan van alles zijn: rennen, huppelen, dansen, gekke bekken trekken of een dier nadoen. Het kind leert zichzelf beter kennen en voelen, ook in contact met andere kinderen. Zo bouwt het kind vertrouwen op omdat het zichzelf mag zijn en zich geliefd voelt.

Biocentrisch Onderwijs

KinderBiodanza, gaat net als Biodanza, uit van het Biocentrisch Principe. Rolando Toro, de grondlegger van Biodanza, nam het leven als uitgangspunt. Het Biocentrisch principe vindt zijn inspiratie in de intuïtieve overtuiging dat het universum is georganiseerd in dienst van het leven. Het stelt voor om niet de mens, maar het respect voor en de organisatie van het leven als centrum van alles te zien.
Het Biocentrisch Principe stelt het leven centraal, waarbij het leven gedefinieerd kan worden als ‘de zich ontvouwende stroom’. Kenmerken van levende systemen zijn zelfwerkzaamheid en vereniging met de omgeving. Niets staat dus op zichzelf.

In Biodanza leren we ons toe te vertrouwen aan het leven. Dat het wezenlijk klopt en dat het goed is. Dit vertrouwen groeit doordat we elkaar leren vertrouwen en durven ‘zakken’ en ontspannen in ons lichaam. Alles mag er zijn omdat je jezelf bent. Hoe ontvouwt zich het leven? Luister naar je lijf, je impulsen en stop met dat te onderdrukken. Je lijf is de pijler waar het leven doorheen stroomt. Het een heeft het ander nodig om tot expressie te komen. Het Biocentrisch principe beoogt het leven te versterken en zijn evolutieve krachten tot uitdrukking te brengen.

1 C. D. Ryff, "Psychological well-being in adult life," Current Directions in Psychological Science, vol. 57, no. 6, pp. 99-104, 1995. 
_______________________________________________________________________________________________________________________

Voor Pure Child Magazine schreef ik in februari dit artikel over #KinderBiodanza. Dit is het eerste gedeelte ervan. Wil je het volledige artikel lezen? Stuur me dan een bericht via het contactformulier. 

In de #meivakantie 2021 geef ik weer een workshop #Biodanza voor kinderen van 5 tot en met 9 jaar. Kijk daarvoor op de pagina KinderBiodanza

#kinderdans #kinderen #dansenvoorkinderen #dansen #biodanzaforchildren #biodanzabeweegtje #biodanza​

Foto
0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Picture
    STUUR MIJ DE NIEUWSBRIEF

    RSS-feed


    Archief

    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    November 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    Maart 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    November 2018
    Oktober 2018
    Mei 2017
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    Juni 2013
    Mei 2013
    Januari 2013
    November 2012
    Oktober 2011
    September 2011
    November 2010


Ada Knol Management & Coaching, Utrechtse Heuvelrug. E-mail: adaknol@gmail.com, Mobiel: 06-10441506 - Create a free website with Weebly
  • Kennismaking
    • Kennismaking met ...
  • Biodanza
    • De oorsprong van biodanza
    • Dansen is gezond
  • KinderBiodanza
  • Biodanza op de werkvloer
    • Ervaringsworkshop Verken je grenzen
  • Energetische coaching
  • Boek en blog
    • Enneagram
    • Kernkwaliteiten - Kernkwadrant van Ofman
    • Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
    • Ada blogs
  • Contact