De VN mag zich gaan verdiepen in de vraag of Zwarte Piet een racistisch stereotype is. Een nieuwsbericht dat heel wat ophef veroorzaakt onder de Nederlandse bevolking. Een mooi moment om de dialoog aan te gaan. Tijdens de Wijkse Dialoogdagen van 1 t/m 7 november 2013 is het gespreksthema: Wat vraagt deze tijd van ons? De ophef rondom de kleur en functie van Zwart Piet is voor mij aanleiding aan de hand van deze vraag antwoord te geven op die vraag. In alle commentaren die ik heb gelezen in de krant of op social media mis ik twee belangrijke elementen. Allereerst, wat is de onderliggende behoefte van de vraag aan de VN, wat wil deze groep mensen werkelijk bereiken? Ten tweede, wat is de oorsprong van het Sinterklaasfeest en hoe is de kleur van Zwarte Piet ontstaan? Bisschop van Myra Het Sinterklaas feest is gebaseerd op een goed en heilig man, te weten Nicolaas van Myra. Nicolaas van Myra is geboren in Patara te Lycië dat tegenwoordig in Turkije ligt, maar in het jaar 280 bij het toenmalige Byzantijnse Rijk hoorde. Later werd hij bisschop van Myra, de hoofdplaats van Lycië. Hij stierf op 6 december 342. Als heilige in het oosterse christendom werd Nicolaas aanvankelijk alleen in het oosten van Europa geëerd, in het bijzonder in Griekenland en Rusland. Omdat Nicolaas de schutspatroon van de zeevaarders was kreeg hij ook in de West-Europese kustnaties een grote aanhang. In de 13e eeuw werd zijn naamdag vastgesteld op 6 december. Vanaf dat moment verspreidde zich de Nicolaasverering over heel Europa. Sint Nicolaas heeft een leven geleid waarin barmhartigheid en vrijgevigheid centraal stonden. Alles wat hij deed was erop gericht om liefde te delen en in liefde samen te zijn. Hij geloofde in overvloed. Zwarte Piet, als helper, geeft handen en voeten aan de intenties van Sint-Nicolaas. Zwarte Piet, wie kent hem werkelijk? De rol van Zwarte Piet pas in 1850 werd geïntroduceerd door de onderwijzer Jan Schenkman in zijn boekje Sint Nicolaas en zijn Knecht. Hoe aan de functie van Zwarte Piet invulling werd gegeven, is ook veranderd in de loop der tijden. In het begin was Piet een helper als knecht, later deelde hij straffen uit met de roe, en tegenwoordig zijn er meerdere Pieten die voornamelijk als taak hebben de kinderen te voorzien van snoepgoed, pakjes en leuke grappen. En hoe Zwarte Piet aan zijn kleur komt? Dat is het zwarte roet van de schoorsteen waar hij doorheen gaat om de pakjes te brengen. Wat vraagt deze tijd van ons en van de rol van Zwarte Piet? Tegenwoordig is het belangrijk om zelf op te komen voor onze eigen normen en waarden. We laten onze afhankelijkheid van gevestigde instituten steeds meer los om zelf vorm en invulling te geven aan ons geestelijke en aardse leven. Deze beweging is waarschijnlijk ook aanleiding voor de tegenstanders van Zwarte Piet om de VN in te schakelen bij hun poging om de rol van Zwarte Piet als een racistische aangelegenheid te beschouwen. Slavernij vraagt om vergeving Ik kan me voorstellen dat mensen met een slavernij verleden in hun familielijn moeite hebben met Zwarte Piet. Wanneer een voorouder slaaf is geweest, kan dit van invloed zijn op de gevoelens van een familielid nu. De belevingswereld van een slaaf worden geprojecteerd op Zwarte Piet. De onderliggende behoefte van deze mensen is waarschijnlijk een dieper verlangen om erkenning en waardering van de slavernij. Deze mensen willen oude wonden helen. Slavernij is een donkere bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis. Het feit dat een groep mensen de VN inschakelen om het fenomeen Zwarte Piet te onderzoeken op racisme is een oproep. Hoor ons, zie ons, houdt rekening met ons. Durven wij vergeving te vragen aan de Surinaams-Nederlandse gemeenschap voor onze daden uit het verleden? Is dezelfde gemeenschap in staat om Nederland en de Nederlanders te vergeven voor het gebruiken van slaven? Hebben wij Nederlanders onszelf al vergeven dat we duizenden mensen tot slavernij hebben gedwongen? En kunnen de mensen met slaven in hun familielijn zichzelf en hun familie vergeven? Wat vraagt deze tijd van ons? Sinterklaas roept ons op om liefde te delen en in liefde samen te zijn. Laten wij uitleggen aan onze kinderen waarom we het Sinterklaasfeest vieren, waarom we rituelen houden zoals een intocht met verklede mensen. Laten wij in gesprek gaan met de Surinaams-Nederlandse gemeenschap over slavernij. Kunnen wij zowel de donkere kant als de lichte kant van deze tijd met elkaar bespreken en elkaar vergeven? Laten we in Nederland het Sinterklaasfeest in ere houden en daarbij vasthouden aan de heilige oorsprong van het feest. Laten we niet alleen pakjesavond met de kinderen vieren, maar ook vertellen over de oorsprong van Sint Nicolaas. Dan is er geen mens die zich gediscrimineerd of tekort gedaan voelt. Zo kan iedereen die wil met plezier de rijkdom en overvloed om zich heen ervaren. Bronnen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas#Nicolaas_van_Myra Openbaring van Maria, Jezus en Maria Magdalen over de spirituele betekenis van Sinterklaas, Gabriela en Reint Gaastra-Levin, Follow your heart, november 2007
0 Comments
Leave a Reply. |